vrijdag 3 december 2010

Het winnen van een parel

Afgelopen woensdag mocht ik de ZonMw parel in ontvangst nemen uit handen van drs. Cathy van Beek, vicevoorzitter van de Nederlandse Zorg Autoriteit. Hoewel ik al enige tijd wist dat ik deze prijs zou kregen zat ik tijdens het 14e nationaal congres soa*hiv*seks toch vol spanning te wachten op het moment. Het is bijzonder om zo'n prijs te krijgen. De ZonMw parel wordt maar een paar keer per jaar uitgereikt aan bijzondere projecten gefinancierd door Zonmw.
Natuurlijk ben ik trots op wat we gezamenlijk bereikt hebben sinds we in 2004 begonnen met het project wat uitgroeide tot Sense. Tegelijkertijd is het ook vreemd om als projectleider alleen de prijs in ontvangst te nemen voor een project dat een samenwerkingsproject was van het Erasmus MC, CASA en de GGD-en Zuid-Holland Zuid, Zuidhollandse Eilanden en Rotterdam-Rijnmond. Een project dat bijzonder was in het ontwikkelen van de samenwerking tussen partijen met een verschillende achtergrond en het integreren van seksuele gezondheid, soa-bestrijding en abortushulpverlening. De parel is dan ook evenzeer voor de vele collega's die zich hard hebben ingezet voor Sense.
Bij de meeste onderzoeks- en ontwikkelprojecten is implementatie niet makkelijk. Voor Sense lag dat anders. Sense kwam op het goede moment en door de nauwe samenwerking met landelijke partijen als Soa Aids Nederland, de RutgersNissoGroep, ZonMw en het ministerie van VWS leidde het tot de landelijke regeling aanvullende seksualiteitshulpverlening. Van een regionaal project werd Sense een landelijk model en een landelijke website. Het is mooi om aan de start daarvan te hebben bijgedragen. En de parel? Die staat inmiddels glimmend op mijn bureau.

Foto: Adriaan Backer

Geen opmerkingen: