vrijdag 17 december 2010

Was will das Weib?

Het eenvoudige metalen bed herinnert aan 'Gij zult niet doden' uit de Tien Geboden van NTGent. Daar was Els Dottermans de moeder die haar ter-dood-veroordeelde zoon bezocht en zijn verhaal vertelde, vol gevoel en al sinasappels pellend. Een van de meest intense voorstellingen die ik de laatste jaren zag, zeker ook door haar rol. Els Dottermans is een bijzondere actrice die bij NTGent schitterde in rollen in Platform, Kasimir en Karoline en in 'Ik val ..Val in mijn armen'. Die laatste voorstelling zag ik een paar jaar geleden in de Schouwburg en ik viel voor de voorstelling. Samen met Wim Opbrouck zong ze country en western songs. Het was theatraal, grappig en vooral ook warm.
Met haar nieuwe muziektheatervoorstelling 'Was will das Weib' gaat ze solo (wel met band en achtergrondzangeres). Met teksten van Connie Palmen zingt ze over de zelfstandige vrouw, al haar aspecten komen aan bod. Van de liefde, schoenen, het erotische en de eigen keuzes. Het meeste indruk maakt een prachtige ontroerende nieuwe versie van 'Ne me quitte pas' in vertaling van Peter Verhelst. Die ontroering is mooi, maar daar had er meer van mogen zijn. Het is leuk, soms grappig, maar 'Ik val ..Val in je armen' raakte me meer, dat was warmer. De Schouwburg verlatend bedacht ik me wel dat het spannend zou zijn om Els Dottermans eens samen te zien in een muziektheatervoorstelling met die andere bijzondere zingende actrice Hadewych Minisin.

Geen opmerkingen: