zondag 25 april 2010

La Voix des Hommes - de Coolsingers

De zon valt door de ramen van de Laurenskerk naar binnen. Er klinkt een zacht en haast teder lied van Poulenc 'Heer, ik bid U dat de brandende en zoete kracht van Uw liefde mijn ziel vervulle en haar verre houdt van alles wat onder de hemel is. Opdat ik sterf uit liefde voor Uw liefde daar u zich verwaardigde te sterven uit liefde voor mijn liefde'. De Laurenskerk vormt zo een verstilde en muzikale oase in de drukte van de koopzondag.
De Coolsingers zingen Duruflé, Poulenc (zoals het Seigneur, je vous en prie uit de Quatre petites prières de Saint Francois d'Assise) en speciaal gecomponeerde werken van Hayo Boerema, de organist van de Laurenskerk. De mannenstemmen klinken zowel krachtig, intens en stralend als zacht en ingetogen. De mis van Duruflé is vol van contrasten, wat wordt versterkt door het orgel. De nieuwe werken van Boerema klinken een eerste keer goed. Maar het werk van Poulenc blijft voor mij het hoogtepunt, zeker dit tedere gebed vol van liefde.

Geen opmerkingen: