
Als je nu kijkt naar films uit de jaren '20 dat is het acteren voor ons over de top. De grote ogen, de grote gebaren, het supertheatrale dat heeft een ander - soms komisch - effect. Maar zeker in combinatie met de sterke, stromende en energieke muziek werkt het wel. Bijzonder is het ook om de beelden van Moskou zo in de sneeuw te zien, een stad waar auto's en sleeën zich vanzelfsprekend naast elkaar voortbewogen. Natuurlijk is het een propaganda film voor wat een dictatoriaal regime was (ik moest denken aan het boek over Moskou in 1937 waar ik afgelopen jaar delen van las en wat de terreur en de modernisering beschreef). Toch bekijk ik nu de film vooral als leuk, anekdotisch, met ingenieuze filmbeelden (hoe kan je met beperkte middelen een sleetocht zo lang mogelijk in beeld brengen: eerst toon je alleen de onderkant van het rennende paard, daarna kan dezelfde take nog eens maar nu ook met de gebouwen op de achtergrond) en met prachtige muziek die alles voortstuwt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten