vrijdag 19 november 2010

Deel 1 van Harry Potter 7

Eindelijk is het dan zover: de nieuwe Harry Potter film is uit. Hoewel ik de nachtelijke voorpremière aan me voorbij liet gaan (terwijl bij het uitkomen van het boek ik toch echt in de rij bij Donner stond) klopte gisterenavond mijn hart vol verwachting. Deel 7 is het meest zwarte deel van de serie. De terreur en tirannie heersen en lange tijd lijkt de missie van Harry, Hermione en Ron dan ook uitzichtloos. Hoe kunnen zij Voldemort ooit verslaan? De film maakt de uitzichtloosheid en de verwarring goed zichtbaar. Opgejaagd van plek naar plek, achterna gezeten door 'snatchers' en luisterend naar eindeloze radioberichten over mensen die gedood zijn. Wel moet gezegd worden dat de spanning tussen Harry, Hermione en Ron in het boek nog sterker tot uitdrukking komt.
De film is ook spectaculair. Het vertrek van de zeven Harry's uit Privet Drive, hoe ze het lukt de hanger uit het Ministry of Magic te krijgen, de slang Nagini als de lieflijke oude dame Mathilda Bagshot en de redding door Dobby uit het huis van de Malfoy's. Erg mooi is ook de animatie die het sprookjesverhaal vertelt over 'The Elder Wand'. Dobby steelt aan het einde show, als een 'free elf', wil hij Bellatrix niet doden, maar zoals die zegt 'just mame or seriously injure you'. Echter zijn heldendaad kost hem zijn leven, en hij sterft in de armen van Harry. De terreur van Voldemort komt dichter- en dichterbij: eerst Sirius, toen Dumbledore en nu Dobby. En Voldemort wordt machtiger en machtiger met zijn nieuwe toverstok. En dan eindigt de film .... je wilt weten hoe het verder gaat ... dus toen ik thuiskwam pakte ik het boek. Want voor deel 2 van de film moeten we nog ruim een half jaar wachten.

Geen opmerkingen: