Wie wel eens in de entreehal van het Maritiem Museum in Rotterdam komt, kent de wand vol met modellen van schepen. Op de tentoonstelling met het werk van Anselm Kiefer in Antwerpen is een onverwachte variant op dit beeld te zien. Een groot werk, ook met schaalmodellen van schepen. Echter hier heeft de ramp toegeslagen; alle schepen zijn beschadigd, in het centrum straalt de oranje menie. Het roept de associatie op met Pearl Harbour. En de titel 'Voyage au bout de la nuit' aan het werk van Celine.
Het is één van de indrukwekkendste schilderijen van Kiefer die te zien zijn. Zijn werk als schilderijen te betitelen doet echter geen recht aan zijn werk. Het zijn werken vol kracht, met veel verschillende materialen, met lood, met vliegtuigen, met steen, met stokken, met zonnebloemen en met takken. Voortdurend voel je in het werk de dreiging, de donkerte en geweld. Een vlakte vol kale akkers met sneeuw, met houten kruizen er op. Een toren van Babel waarvan je je afvraagt hoe dit megagrote schilderij dat vooral van ver gezien moet worden, zo gedetailleerd gemaakt is. De resten van planten die in hars zijn gevangen. De zee onder, de wolken boven en de ladder die de werelden verbindt.
Hoewel veel van de werken verwijzen naar de dood, gaat er ook veel kracht en leven vanuit. De spanning wordt bijna tastbaar en komt van de oppervlakte af. De spanning, de kracht, het contrast tussen dood en leven maken het een bijzondere tentoonstelling.
Hamlet, Theater Rotterdam
5 jaar geleden
Geen opmerkingen:
Een reactie posten