woensdag 27 mei 2009

Leviathan


Het herlezen van een bekend boek is vaak een bijzonder prettige ervaring. Ik herinner me vooraf de kern van het verhaal en de sfeer, maar pas bij het herlezen kom je er echt weer in. Paul Auster is een schrijver om te lezen en te herlezen. Een tijd geleden beleefde ik opnieuw veel plezier aan Mr. Vertigo, nu dus aan Leviathan. Het boek is in 1993 verschenen en achteraf is wel gezegd dat het een voorspellende waarde had omdat een verhaalelement gaat over terrorisme in de VS. Het boek is echter veel meer dan dat: het beschrijft het leven van Benjamin Sachs, met warmte en compassie. En als in alle boeken van Paul Auster speelt toeval - waarom ontmoette Sachs Maria op het feestje dat zulke gevolgen zou hebben - een grote rol. Een voor mij terugkerend element in zijn boeken is ook de onvervulde belofte het boek waaraan Sachs begon, maar ook het luchtwandelen van Mr. Vertigo. Sachs wordt in het boek vol warmte en vriendschap beschreven zoals Sachs zegt op het huwelijk van de verteller ' Grant stood by me when I was crazy. I stood by him when he was drunk, and now we stand by each other always.' Het boek is een bewijs van die vriendschap. Het is ook een boek wat zelf bij je blijft en je kunt herlezen om de vriendschap weer te ervaren.

Geen opmerkingen: