vrijdag 23 september 2011

Gólgota Picnic. Internationale Keuze 5.


Een vloer vol broodjes, McDonalds broodjes. Is het het brood dat Zijn Lichaam is? Of zijn het de resten van schedels op Golgota, de schedelplaats? 'Gólgota Picnic' is een hoogtepunt van de Internationale Keuze door de vorm, het commentaar op het lijdensverhaal en de prachtige muziek van Haydn. Het is een voorstelling die zowel volstrekt uniek is als ook refereert aan de openingsvoorstelling 'Ich schau dir in die Augen'. Niet alleen de combinatie van lichamelijk spel en spannende teksten, maar ook de lichamen die vol verf worden gespoten, kenmerken beide voorstellingen.
De tekst en regie van Rodrigo Garcia zit vol verwijzingen naar het lijdensverhaal en de verbeelding daarvan. Dat is vaak spottend, maar vooral ook over hoe het onze cultuur heeft doordrongen. Van klassieke beelden en poses, schilderijen van Rubens tot kritiek over hoe weinig succesvol Christus als politicus was. Naast het verhaal over Christus is het ook een voorstelling over voedsel, over walging, over broodjes met levende wormen, over lichamen die zich in elkaar verstrengelen. Tussendoor teksten die vragen stellen.
Het eerste deel van de voorstelling is heftig, intens, kritisch, lichamelijk en soms vies. Maar dan kantelt de voorstelling, de acteur/pianist Marino Formenti, die eerder de McDonalds bekers bracht, kleedt zich uit en speelt naakt op de piano 'Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze' van Haydn. Even intens als het eerste deel, de spanning is in de zaal voelbaar, maar tegelijkertijd is het ook teder en ontroerend en vol van geloof. Een voorstelling die hoofd, hart en geest raakt.

Geen opmerkingen: