vrijdag 29 oktober 2010

Zomerstorm


Meestal kom ik voor mijn werk op Voorne-Putten of Goeree-Overflakkee en zie ik vooral gemeentehuizen en spreek ik betrokken bestuurders. Maar omdat de producent H. een goede vriendin is van M. bezochten we de première van Zomerstorm in theater 'De Twee Hondjes' in Hellevoetsluis. Een film gemaakt als onderdeel van een provinciaal project over volkscultuur. Als lezer van 'Het bureau' van J.J. Voskuil denk ik dan terug aan de film die hij in zijn boek beschrijft: het naspelen van oogstgebruiken in Drenthe. Voskuil beschrijft dat niet alleen fascinerend, maar maakt ook duidelijk dat veel oude gebruiken toch eigenlijk voorbeelden zijn van 'invented traditions'.
De film Zomerstorm kiest gelukkig echter voor een andere invalshoek. Gebaseerd op gesprekken met bewoners van Voorne-Putten en Goeree-Overflakkee is een film tot stand gekomen over gaan of blijven op een eiland, over wat de eilanden speciaal maakt. Het is mooi gefilmd, met beelden op het strand, in de polder, in de duinen en in Spijkenisse. De film speelt met een aantal vragen zodat je zelf je eigen interpratie er aan kunt geven. Natuurlijk er wordt gesproken over de 'overkanter' maar de film mixt, beelden, ideeën en verlangens zodat je je eigen beeld vormt over de eilanden. Zo ontdek ik een nieuwe kant van de vertrouwde eilanden.

Geen opmerkingen: