vrijdag 30 oktober 2009

De Vlaamse Primitieven en Rubens

Van een bezoek als jongen aan Antwerpen herinnerde ik me de levensgrote werken van Rubens in de kathedraal en hoe daarnaast een collectebus stond voor de armen van de parochie. Een vreemd contrast vond ik destijds. Dit weekend zag ik in Antwerpen verschillende hoogtepunten van de Zuid-Nederlandse schilderkust. In de kathedraal waren altaarstukken verzameld die eens daar hingen, maar nu grotendeels in het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten hangen. In het museum zelf hangen verschillende topstukken zoals deze Madonna bij de fontein van Jan van Eyck. Een schilderij dat zich eigenlijk niet laat reproduceren de schoonheid is pas goed te zien als je er heel dichtbij staat.
De kleine meer gedetailleerde en soms ingetogen werken blijven we toch meer bekoren dat de grootse, meeslepende en vlezige schilderijen van Rubens. Hoe dramatisch ze ook zijn, op mij komen ze toch iets te imponerend over. Dan liever het kleine, intiemere werk. Gelukkig zijn daarvan ook vele mooie voorbeelden van te zien.

Geen opmerkingen: